Skip to content

-Jag har drevat för 415 km/h på fartrekordförsöken på is!

Jan 23

Lackeraren Andreas Nilsson från Norrtälje driver inte bara största billackeringsföretaget på orten, utan även bygger ett riktigt ismonster. Nilsson har under några år byggt en extrem Audi, som även varit på Speed Weekend ett år men tråkigt nog ville inte turen vara på rätt sida snöret, utan det blev en helg med skruvande bara, men nu är lackeraren revanschsugen 2015. Vi frågar Nilsson själv vad är ismonstret byggt av?

– Det är från början en Audi A4 -96 Framhjulsdriven från början, Bakvagnen är hämtad delvis från S6 och RS6, framvagnen är breddad för att motsvara den breda bakvagnen, spindlar från RS4 länkarmar från 034motorsport.

Drivlinan är RS6 bakdiff med SQS lamelldiff , mellandiff original torsen framdiff Quaife torsen. Växellådan är byggd på en RS4 låda men det enda som återstår av dreven är 1 och 2ans växel. Resten av växlarna kommer från en A6 Allroad diesel, svänghjul i chromemoly från DLI teknik koppling från tilton med tilton slavcylinder.

Teoretisk toppfart 415km/h men mitt mål är att komma in i 300Km/h klubben på is!

Motor Audi V6 med RS4 block och vev, toppar från en 2.8liters Passat med supertech ventiler, fjädrar och titanventiler. Lite portad och mirad. Kammar ifrån catcams med solida tryckare.

H-profilstakar och JE-kolvar allt balanserat och viktat. Borde tåla att varva över 9000 rpm.

Karossen RS4 breddad med glasfiber bakskärmar. Kolfiber huv och baklucka, buren är byggd av den lokala burgurun som tyvärr flyttat till Spanien, Jesper Rosling

Ratt och rattnav har Snapoff varit med och ordnat fram.

Dahlbäck Racing har gjort mycket av motorarbetet och en del svetsjobb.

Tony Averstedt på MT Racing har bidragit med många timmar i form av svetsning av vattenrör, vevhusventilation och allmän tillverkning av diverse fästen

Christoffer Järleby på Maskinexperten AB står för eldragningen och inkoppling av dashlogger.

Tobias Hedman från Borlänge har mappat bilen tidigare och ska ge sig på det igen om ca 2veckor han har även bidragit till en hel del tillverkning av tryckrör. Utan honom skulle det inte bli något pulve, säger Andreas Nilsson. Ett projekt med mycket kunskap från Roslagen. Vi önskar lycka till på Speed Weekend 27/28-2 2015

967982_10153175056641874_805362415_n

10922114_10153175051031874_973403808_n

10933110_10153175051026874_2061388668_n

10937812_10153175051021874_606692486_n

10950036_10153175051016874_898591077_n

10947495_10153175051006874_301432148_n

photo.phpHerr Nilsson själv.