Buggy Janne

Vi frågar Buggy Janne vad väger ett dubb i 300 km/t? Bakgrunden är den att många dubbar för fullt hemma i sina garage med olika dubblösningar, allt ifrån små lätta Enduro/Finndubb som väger 5 gram till tunga M6 bultar som kan väga upp till 20 gram styck! Vi rekomenderar alla att fundera och räkna på krafterna som blir i höga farter på isen. Buggy Janne svarar på frågan vad väger ett dubb i 300 blås. Så vill du åka fort, säkert och spara motstånd dubba lätt,

Vill du diskutera vikter och farter med Janne då kommer han troligtvis finnas på Speed med sin Buggy sladdandes på isracingbanan….

Janne säger: En dubb vars vikt är 5g ger vid 300 km/t belastningen 97,4N eller ca 9,74 kg. en dubb vars vikt är 20g ger vid 300 km/t belastningen 390N eller ca 39kg

Således lyder det ett linjärt förhållade mellan dubbens vikt och belastningen på däcket.

Formeln lyder: F=mv2/r

F=Kraft (N)

m=Massa (kg)

r=radie (m)

v=Hastighet (m/s)

Lite information om Newton:

Newton (N) är SI-enheten för kraft, uppkallad efter Isaac Newton. 1 N är definierad som den kraft som krävs för att ge massan 1 kg en acceleration av 1 m/s2. 1 N är ungefär den kraft som en massa på 100 gram utövar på sitt underlag vid normal gravitation (mer noga räknat är kraften 0,980665 N). Eller, i mer lättsam form, 1 N motsvarar ungefär tyngden av ett mindre äpple.

Lycka till från Buggy Jannes fysikhörna

 

El Mirage

Vi gjorde en resa!

Inte vilken som helst utan en sådan man drömt om ungefär sedan man lärde sig läsa… El Mirage!

Sju ”dårar” från Svedala inkl mig själv o min sambo Stina åkte över för 16 dagars husbilsåkande i mitten på oktober till Kalifornien där El Mirage var ett av målen.

Sent en lördagkväll i totalmörker hittade vi El Mirage Dry Lake-skylten men hittar inte sjöjäveln trots att vi är mycket nära. Efter ca två timmars irrande på små grusvägar med vår 31 fots hyr-husbil lyckas vi till sist komma ut på något hårt, platt och stoooort! Utan att ha en aning om var vi skulle på detta stora o platta så tog vi sikte på något som liknade en lantärna långt där ute i kolmörkret. Efter ca 10 minuters körande visade sig lyset vara ytterbelysningen på en husbil och vi parkerade brevid och gjorde kväll… Klockan var ca 02:30….

Tidigt morgonen efter insåg vi redan innan vi slog upp ögonlocken att vi inte var ensamma. En millisekund senare åkte persienner o gardiner åt sidan och möttes av en utsikt som det dröjer länge innan man glömmer! El Mirage i morgonsol….

Frukost var inte att tänka på utan ut på den torra leran o bara känna o titta! Kallt som tusan men strax kom ökenvärmen med besked!

Bilar/ roddar/hojjar kom i långa rader. Även några ultralätta flygplan. 08:00 hördes första start med höga varv o lååånga växlar från horisont till horisont. Kalsongskott!

Depån var säkert 1,5 km lång + ett större område runt starten. Lallandes runt så fick vi syn på en rod o stod o tittade. Ägaren kommer fram, frågar om vi gillar bilen och efter lite prat och förklaring att vi är från Sverige räcker han över nycklarna med orden: Take it for a ride! Sagt o gjort! Tråkigare kan man ju ha tänkte vi:-) -Hade nog inte hänt i Sverige!

Strax innan råkade vi springa på Erik Hansson. Ford 32 mannen som numer bor i CA. Wheels har gjort några reportage om honom. Han tävlar med en droptank med Fordsida + turbo. Eller rättare sagt, det är hans fru som tävlar och Erik bygger. Denna dag hade han lyckats skicka iväg henne på nytt personbästa: 306 km/t!! Frän fru!

Alla typer av fordon var med o gasade. Streamliners, droptanks, roddar, hojjar, lite nyare bilar, bilar med hojmotorer mm mm. Tydligt var att många hade detta som livsstil och det var inte första gången för dom flesta där! Alla var otroligt trevliga och det hela slutade med att vi blev hembjudna till George. George bor som enda granne med El Mirage och är pensionerad raketforskare på NASA med en minst sagt imponerande junk yard! Karln hade bla tävlat med raketbilar på bonneville. Från hans veranda kunde man titta på El Mirage-tävlingarna. Sjysst utsikt!

Efter sex timmars gasande så var det hela över vid tretiden. Dammiga bilar o hojjar lastades och kördes hem igen. Känslan av att få varit med om skådespelet går inte att beskriva i ord. Det måste upplevas!

Janne Andersson ”Buggy Janne”

Buggy Janne själv